Ajankohtaista

Asiakaspalvelu vuokrauksen perustana

Katja Meriläinen vuokraa seitsemää asuntoa Airbnb-palvelun kautta ja kahta pidempiaikaisesti. Lyhytaikaisesta vuokraustoiminnasta kertyneet opit ovat osoittautuneet hyviksi myös perinteisempään vuokraukseen.

Teksti SUSANNA CYGNEL

Kuvitus MAIJA ASTIKAINEN

Julkaistu lehdessä 1/2022

Katja Meriläinen aloitti Airbnb-vuokrauksen viisi vuotta sitten vuokraamalla omaa asuntoaan matkojensa ajaksi. Kokemus oli niin myönteinen, että hän hankki lisää asuntoja ja laajensi toimintaansa. Osa kohteista on yhteisomistuksessa jonkun toisen kanssa. Nykyisen seitsemän Airbnb-kohteensa lisäksi Meriläisellä on kaksi asuntoa, joita hän vuokraa perinteisempään tapaan. Airbnb-asuntojaankaan hän ei vuokraa päiväksi tai pariksi, vaan viikko on yleensä vähimmäisaika. Työaikaa menee yhteydenpitoon ja kohteiden hoitamiseen paljon, mutta se kannattaa. ”Haen mahdollisimman korkeaa vuokratuottoa ja hyvää kassavirtaa, ja kyllähän tästä tuottoa tulee, jos ei laske hirveästi hintaa omalle ajalle.”

Meriläinen on ammentanut Airbnb-vuokrauksesta vaikutteita myös pitkäaikaisiin vuokra-asuntoihinsa. Airbnb-markkinoilla erottuminen vaatii hyvää asiakaspalvelua, joka on avain tuottavaan vuokraustoimintaan kaiken pituisissa sopimuksissa. ”Olen esimerkiksi tehnyt omiin nimiini pitkäaikaisissakin vuokrakohteissa sopimukset nettiyhteydestä, sähköstä ja kotivakuutuksesta, jolloin vuokralainen voi vain muuttaa sisään. Hänen ei tarvitse huolehtia mistään, mutta toki vuokra on sitten vähän korkeampi.”

Airbnb-toiminta vaatii joustavuutta

Nyt Meriläinen siivoaa ja järjestelee kolmiotaan Helsingin Sörnäisissä seuraavia Airbnb-vuokralaisiaan varten. Hän laittaa tavarat paikalleen ja pyyhkii pinnat, imuroi sekä pyyhkäisee lattiat kostealla vuokralaisten välillä. Petivaatteet Meriläinen vaihtaa puhtaisiin ja tarkistaa, että wc-paperia shampoota, saippuaa ja astianpesukoneainetta on tarjolla riittävästi. Asiakkaaksi on tulossa viisihenkinen perhe Saksasta. Äidillä on työtapaamisia Helsingissä, ja muu perhe ehtii viettää kaupunkilomaa sillä aikaa.

He ovat lähettäneet vuokrauspyynnön Airbnb-sivuston kautta valittuaan sen kuvien ja kohde-esittelyjen perusteella. Meriläinen on hyväksynyt pyynnön viikon vuokrauksesta todettuaan asiakkaat luotettavan oloisiksi. Kaikkia vuokralaisia Meriläinen ei suinkaan hyväksy, vaan tietyt kriteerit pitää täyttää. ”Pitää olla henkilöllisyystodistus ja positiivisia arvosteluita aiemmista kohteista, ja silloin varaus onnistuu netistä suoraan. Ensikertalainen Airbnb-vuokralainen voi lähettää minulle sähköpostiviestin, ja jos luottamus syntyy, varaan hänelle asunnon.”

Epäluottamusta herättää Meriläisen mukaan se, jos vuokralaisehdokas ei kerro, millä asialla hän on tulossa kaupunkiin. ”Yleensä ihmiset kertovat heti ensimmäisenä, että ovat tulossa lomalle tai vaikka työmatkalle. Myös jos aiemmat Airbnb-vuokraajat ovat antaneet vuokralaisehdokkaalle huonon arvostelun, en yleensä halua ottaa riskiä. Voi olla, että hän on tuonut asuntoon ylimääräisiä ihmisiä tai esimerkiksi tupakoinut sisällä.”

Meriläisen kohteissa vuokralaiset ovat aiheuttaneet todella vähän ongelmatilanteita. Riskit kannattaa hänen mukaansa sisällyttää vuokrahintaan ja mahdolliset ikävyydetkin hyväksyä osana liiketoimintaa. ”Jotain tapahtuu ihan varmasti jossain vaiheessa, eli jokin asia rikkoutuu vahingossa tai vuokralaisen kanssa tulee ylimääräistä säätöä. Airbnb-emännän tai -isännän pitää olla luonteeltaan joustava ja kestää yllättäviä tilanteita.”

Siisti koti, mukavat sängyt ja nopea viestintä

Sörnäisten kolmio on yksi Meriläisen seitsemästä Airbnb-kohteesta, ja niissä kaikissa riittää kysyntää. Moni vuokralaisista on vuokrannut saman asunnon monta kertaa, mikä kertoo tyytyväisyydestä. Joillakin vuokraajilla kohteet ovat kuin hotelleja, mutta ei Meriläisellä, jonka asunnot ovat ensisijaisesti koteja ja toisinaan myös omassa käytössä.

Kodinomaisuus käy asiakkaalle ilmi kohde-esittelyn kuvista ja tekstistä, joten kenenkään ei pitäisi yllättyä. ”Saan kiitosta siitä, että asuntoni ovat viihtyisiä tavallisia koteja. Siisteys on toki tärkeää. Yksi erittäin merkittäväksi osoittautunut kilpailuvaltti on oma pysäköintipaikka asunnon yhteydessä, mikä on korostunut etenkin korona-aikana”, Meriläinen kertoo.

Kunnollisia nukkumapaikkoja –siis sänkyjä – pitää olla riittävästi. Meriläisen kaikissa kohteissa on makuuhuoneessa parisänky ja sen lisäksi voi olla esimerkiksi vuodesohva olohuoneessa. ”Kannattaa miettiä, miten esimerkiksi viisihenkinen perhe mahtuu mukavasti yöpymään.” Asiakkaat arvostavat myös nopeaa ja sujuvaa kommunikaatiota. ”He voivat luottaa siihen, että olen aina tavoitettavissa ja vastaan nopeasti.”

On myös asioita, joita Airbnb-vuokralaiset eivät Meriläisen kokemuksen mukaan kaipaa. ”Aloittaessani tätä toimintaa ostin ihmisille aamiaistarvikkeet jääkaappiin ja kerroin, että ne ovat siellä heitä varten. Jostain syystä vieraat eivät edes koskeneet niihin ja harmitti heittää vanhentuneet ruuat pois. En vieläkään tiedä, miksei aamupala kiinnostanut, mutta sille ei selvästi ollut tilausta.”

Airbnb-kohteiden oikea hinnoittelu on Meriläiselle selvinnyt kokeilemalla. ”Alussa pitää myydä halvemmalla, ennen kuin saa hyvän arvostelun. Sen jälkeen hintaa voi nostaa. Jos kämppä menee vuodeksi eteenpäin kuin kuumille kiville, sen hintaa voi nostaa.”

Luottamusta ihmisten kesken

Sörnäisten kolmiossa on myös Meriläisen omia tavaroita, kuten tauluja seinillä, tyynyjä sohvilla, kirjoja hyllyssä ja vaatteita kaapeissa. Huoneet ovat kuitenkin erittäin siistejä ja karsittu turhasta roinasta.

Vieraita Meriläisen kohteisiin tulee joka puolelta Suomea ja maailmaa. Airbnb-toiminta perustuu luottamukselle ihmisten kesken. ”Maalaisjärki sanoo useimmalle, mitkä tavarat ovat yleisessä käytössä ja mitkä vuokranantajan omia. Hyvin harvoin kukaan kajoaa sellaisen kaappiin, jonka sisältö kuuluu minulle tai jossa on personal-tarra.”

”Jätän vieraille kylpyhuoneen kaappiin tilaa ja siivoan vaatekaapista hyllyn tai lipastosta laatikon heidän omille tavaroilleen. Keittiössä esimerkiksi astiat ovat vieraiden käytössä, samoin mausteet ja puhdistusaineet, mutta pakastimen sisältö on minun – tosin kerran eräs vieras kiitteli herkullisista pakastimeen jätetyistä korvapuusteista”, Meriläinen naurahtaa.

Tärkeimmät kohteen säännöt Meriläinen on kirjannut jo varaukseen. Asiakkaan pitää lukea ja hyväksyä ne, ennen kuin voi varata kohteen: ei saa tupakoida, roskapusseja ei jätetä käytävään, iltakymmeneltä tulee hiljaisuus ja niin edelleen. Samat asiat kerrotaan vielä asunnossa olevissa ohjeissa. Vahinkoja sattuu, kuten että lasi tai lautanen menee rikki. Lattioita ja muita pintoja saa korjailla useammin kuin keskivertoasunnossa, koska asunto on tehokkaassa käytössä. Eteisen parkettiin saattaa esimerkiksi tulla naarmuja matkalaukusta, ja se kuuluu asiaan.

”Sääntörikkomuksiin ei sen sijaan tarvitse löytyä ymmärrystä, koska Airbnb-toiminta perustuu ihmisten väliselle luottamukselle. Joskus huomaan, että sisällä on tupakoitu, vaikka se on ehdottomasti kiellettyä, ja silloin lähetän perään 300–500 euron sakkolaskun perusteluineen.”

Sörnäisten asunto on nyt Meriläisen jäljiltä valmis saksalaista perhettä varten. Heitä odottavat puhtaat lakanat ja pyyhkeet sekä kaikki muu tarpeellinen viikon mukavaan oleskeluun Helsingin keskustassa. Meriläinen ei tapaa perhettä, koska suosii itsepalvelukirjautumista, mikä tarkoittaa, että asiakas saa haettua avaimen jostain turvallisesta paikasta. ”Omakotitaloon voi asentaa esimerkiksi avainboksin ja älylukon.” Kerrostaloasunnon avaimen voi jättää vaikka R-kioskin avainpalveluun noudettavaksi.

Katja Meriläisen Airbnb-toiminnan arkea Instagramissa: @katja_kristiina

Artikkeliin liittyviä aiheita: