Ruuhka asunto-omistusten rekisteröinneissä voi vaikuttaa asuntosijoittajiin

2.9.2021

Koronaepidemian aikana kasvanut kiinteistöjen ja asunto-osakkeiden kauppojen määrä on ruuhkauttanut huoneistojen omistusten rekisteröintien käsittelyä Maanmittauslaitoksessa.

Käytännössä ruuhka saattaa hidastaa asuntosijoittajan toimintaa sellaisessa tilanteessa, jossa sijoittaja esimerkiksi myy vastavalmistuneesta uudiskohteesta asuntoa. Jos uudiskohteen huoneistojen rekisteröinti Maanmittauslaitoksessa sähköiseen huoneistotietorekisteriin on viivästynyt, voidaan asuntokauppaa joutua lykkäämään tämän johdosta.

Maanmittauslaitos pyrkii purkamaan ruuhkaa rekrytoimalla uusia kirjaamissihteereitä vastaamaan kasvaneeseen kysyntään. Maanmittauslaitos myös muistuttaa, etteivät kiinteistön ostajan oikeudet vaarannu, vaikka käsittely kestää hetken pidempään. Maanmittauslaitoksen mukaan lainhuutohakemuksen käsittely kestää vireilletulosta päätökseen tällä hetkellä keskimäärin 4 kuukautta ja huoneistojen omistusoikeuden rekisteröinnit keskimäärin 3 kuukautta.

”Kiinteistökirjaamisessa tehdään pääasiallisesti jälkikäteistä rekisteröintiä ja on hyvä muistaa, että omistusoikeus kiinteistöön siirtyy jo saantokirjalla ei lainhuutorekisterimerkinnällä. Kiireellisten hakemusten käsittelyn olemme priorisoineet. Pahoittelemme käsittelyaikojen pitkittymistä ja pyydämme asiakkailtamme kärsivällisyyttä odottaa yhteydenottoamme”, Maanmittauslaitoksen johtaja Janne Murtoniemi muistuttaa Maanmittauslaitoksen tiedotteessa.

Sähköisillä palveluilla sujuvuutta kiinteistöjen kirjaamisasioiden hoitamiseen

”Asiakaspalveluun ei kannata soittaa vain kysyäkseen väliaikatietoja oman hakemuksen edistymisestä. Olemme yhteydessä, kun hakemuksesi otetaan käsittelyyn. Varainsiirtoveroasiat kannattaa kuitenkin tarkistaa OmaVerosta yhteydenottoa odotellessa. Verotietojen puutteellisuus on yksi yleisimmistä syistä, miksi yksittäisen hakemuksen käsittelyaika pitkittyy”, kertoo palvelupäällikkö Saara Vesa Maanmittauslaitoksen tiedotteessa.

Maanmittauslaitoksen mukaan viisainta on toimittaa oma hakemus sähköisesti ja sen mukana kaikki tarvittavat liitteet. Asiointipalvelun kautta voi lähettää hakemukseen pyydetyt täydennykset.

Kiinteistövaihdannan palvelussa voi esimerkiksi hakea kiinnityksiä ja siirtää sähköisiä panttikirjoja. Kun hakemus tehdään palvelussa sähköisesti, asia voidaan Maanmittauslaitoksen mukaan usein ratkaista heti.

Joitakin asiakirjoja ei voi toimittaa sähköisesti, vaan niistä tarvitaan alkuperäiset kappaleet. Alkuperäiset asiakirjat voi toimittaa postitse ja ne palautetaan viipymättä. Asiakirjat voi myös käydä näyttämässä Maanmittauslaitoksen asiakaspalvelupisteessä.

Lue lisää Maanmittauslaitoksen uutisesta:
Maanmittauslaitos rekrytoi uusia kirjaamissihteereitä – syynä kasvu kiinteistö- ja asunto-osakekaupassa

Uutiset

Uutisissa näet uusimmat tiedotteemme ja jäsenuutiset.