Kehitämme digipalveluja ja viestintää jäsenten toiveiden mukaan

16.11.2021

Kesällä 2021 kysyimme jäseniltä palautetta viestintämme ja digitaalisten palvelujemme kehittämiseen. Saimme lähes tuhat vastausta – iso kiitos kaikille vastanneille! Vastauksia käytetään järjestön viestinnän ja palvelujen kehittämiseen.

Vaikuttaminen, lakineuvonta ja asuntomarkkinatieto tärkeimpiä

Kyselyn perusteella jäsenet toivovat Suomen Vuokranantajilta vahvaa roolia erityisesti jäsenten etujen ajamisessa yhteiskunnallisessa keskustelussa. Toiseksi tärkeimpänä nähtiin lakineuvonnan tarjoamista sekä asuntomarkkinoihin liittyvän tiedon keräämistä ja jakamista.

Asuntojen hallinnointiin liittyvien digipalvelujen kehittämistä ei nähty kovin tarpeellisena.

”Kysymys siitä, minkäista roolia jäsenet haluavat järjestön ottavan digitaalisten palvelujen kentällä, oli meille erityisen tärkeä. Valtaosa jäsenistä on tyytyväisiä nykyiseen, usein pitkälti Exceliin nojaavaan toimintatapaansa vuokrasopimusten tekemisessä ja sijoitusasuntojen hallinnoinnissa. Kyselyn tuloksista nähtiin kuitenkin myös, että 30-40-vuotiaiden asuntosijoittajien ja vuokranantajien joukossa kysyntä digitaalisille palveluille on kasvussa”, viestintäjohtaja Liina Länsiluoto sanoo.

Kyselyyn Suomen Vuokranantajien viestinnän ja digipalvelujen kehittämisestä vastasi 968 vuokranantajaa elokuussa 2021.

Vuokranantaja-median kehittämisessä panostetaan käyttökokemukseen

Kyselyllä selvitettiin myös Suomen Vuokranantajien jäsenten toiveita järjestön viestinnän ja Vuokranantaja-lehden kehittämisessä.

Kyselyn pohjalta 66% lukijoista pitää Vuokranantaja-lehteä vuokranantamisen ja asuntosijoittamisen tärkeimpänä tietolähteenä. Jatkossa Vuokranantaja-median kehittämisessä panostetaan muun muassa laadukkaiden sisältöjen parempaan löydettävyyteen ja käyttäjäystävällisyyteen sekä asuntosijoittamista koskeviin sisältöihin.

”Kyselyn pohjalta saimme varmuutta siitä, että sisältömme tukevat hyvin vuokraamista ja vuokranantajana toimimista. Asuntosijoittamisen taloudellista näkökulmaa ja esimerkiksi remontointia koskevia sisältöjä meillä voisi kuitenkin olla enemmän”, Länsiluoto summaa.

Luottotietotarkistukset ja maksuttomat sähköiset vuokrasopimuspohjat tärkeitä jäsenetuja

Kyselyyn vastanneiden mukaan tärkeimpiä yhteistyökumppanien etuja ovat alennus Bisnoden luottotietotarkistuksista sekä Docuen palvelun kautta tarjotut sähköiset vuokrasopimuspohjat. Myös esimerkiksi Vuokraoven ja Oikotien alennuksia vuokra- ja myynti-ilmoituksista pidettiin tärkeinä.

”Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille! Kyselystä saadun tiedon pohjalta pystymme lähivuosina kehittämään palvelujamme, etujamme ja viestintäämme niin, että se vastaa entistä paremmin erilaisten vuokranantajien tarpeisiin”, Länsiluoto kiittää.