Ajankohtaista

Vuokraisinko vieraskieliselle?

Joskus ennakkoluulot estävät vuokranantajaa valitsemasta vieraskielistä vuokralaista. Moni ongelma ratkeaisi kuitenkin hyvällä kommunikaatiolla.

Teksti JAANA KALLIOKOSKI

Kuvitus AAPO HUHTA

Julkaistu lehdessä 4/2024

Harmillista, mutta totta: Joskus yksityiset vuokranantajat välttävät vuokraamasta asuntoa vieraskielisille. Kun vuokranantaja kokee joutuvansa normaalia haastavamman asiakasryhmän kanssa tekemisiin, hän voi ajatella, että yhteistyö on liian hankalaa. Tämä on Moniheli ry:n Katto-toiminnan päällikön Päivi Al-Tameemin mukaan ymmärrettävää, sillä asetelma tuo omanlaisiaan haasteita.

Al-Tameemin luotsaama Katto-toiminta auttaa vieraskielisiä asumiseen liittyvissä asioissa. ”Vieraskielisillä on muita korkeampi riski joutua asunnottomaksi, ja ahtaasti asuminen on yleistä varsinkin lapsiperheissä.” Al-Tameemi kertoo, että vieraskielisellä on ylipäätään vaikeuksia tulla valituksi vuokramarkkinoilla. Hän on ehkä etniseltä taustaltaan erilainen, saattaa elää tukien varassa, ei tunne suomalaisia prosesseja ja kielitaitokin voi olla puutteellinen. Näin ei kuitenkaan tarvitsisi olla, sillä haasteet on mahdollista ratkoa hyvällä kommunikaatiolla.

Samalla vuokranantaja voi vaikuttaa merkittävästi vieraskielisen perheen oloihin ja ehkäisee näin vieraskielisen asunnottomuutta. Al-Tameemi antaa vinkkejä, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota vieraskielisen vuokralaisen kanssa asioidessa.

Käy vuokrasopimus yhdessä läpi

Vuokranantajan kannattaa keskittyä hyvään ja selkeään viestintään potentiaalisen vieraskielisen vuokralaisen kanssa. Jos kielimuuri on esteenä, apua voi pyytää esimerkiksi ystäviltä. Myös Katto-toiminnan asiantuntijoihin voi olla yhteydessä tällaisissa tilanteissa. ”Meillä on itsellämme arabian, venäjän ja ukrainan kielen osaajat. Lisäksi voimme järjestää muunkielisen tulkin”, Al-Tameemi vinkkaa.

Vuokrasopimus kannattaa käydä tarkasti läpi vuokralaisen kanssa: esimerkiksi onko sopimus toistaiseksi voimassa oleva vai määräaikainen, millainen irtisanomisaika on puolin ja toisin sekä milloin vuokran määrää tarkistetaan. Jos vuokralainen ei ole täysin ymmärtänyt sopimuksen sisältöä, seuraukset voivat harmittaa vuokranantajaa, mutta vuokralaiselle ne voivat olla kohtalokkaita. Pahimmillaan ne johtavat velkakierteeseen ja maksuhäiriömerkintään, mikä puolestaan vaikeuttaa uuden asunnon saantia.

”Vuokralainen on saattanut ymmärtämättään tehdä määräaikaisen vuokrasopimuksen ja vaihtanutkin asuntoa ennen määräajan loppumista. Sitten hän onkin ymmällään joutuessaan maksamaan kahta vuokraa päällekkäin. Tai määräaikaisuus on loppunut ja vuokralainen olettaa sen jatkuvan, ja hän jääkin ilman asuntoa.”

Vuokranantajan kannattaa hyvissä ajoin muistuttaa vieraskielistä vuokralaistaan tulevista muutoksista, oli sitten kyse vuokrasopimuksen päättymisestä, asunnon myymisestä tai tulevasta remontista. Näin vuokralainen ehtii etsiä uuden kodin itselleen.

Kulttuuriset erot voivat aiheuttaa ongelmia

Vuokranantajan olisi myös hyvä käydä läpi taloyhtiön säännöt ja vuokralaisen oikeudet sekä velvollisuudet. ”Esimerkiksi hiljaisuusaika voi olla muista kulttuureista tulleille vieras asia, ja naapureilta voi tulla valituksia melusta.” Tällaisissa valituksissa Al-Tameemi suosittelee, että vuokranantaja pyrkisi selvittelemään asioita sovittelevalla mielellä ja kuuntelemaan tasapuolisesti kaikkia osapuolia.

Vuokranantajan kannattaa painottaa vuokralaiselle, että tämän tulee ottaa kotivakuutus, joka on syytä pitää voimassa koko ajan. Jos kodissa tulee esimerkiksi vesivahinko, kotivakuutus tulee tarpeeseen, ja ilman sitä vuokralainen voi joutua maksuvaikeuksiin.

Vuokralaiselle voi tulla yllätyksenä, että omatoimiset remontit eivät välttämättä ole sallittuja ilman vuokranantajan tai taloyhtiön lupaa. Jos vuokralainen on esimerkiksi maalannut seiniä, hän voi joutua palauttamaan ne ennalleen, mistä taas seuraa hänelle kustannuksia.

Myös turvallisuusseikat kannattaa käydä vuokralaisen kanssa läpi – miksi huoneissa on oltava palovaroittimet ja miten saunaa käytetään. ”Esimerkiksi kiukaan tehtävä ei ole kuivattaa pyykkiä”, Al-Tameemi mainitsee.

Neuvontaa vieraskielisille vuokralaisille

Vuonna 2023 Katto-toiminnalla oli yhteensä 859 yksittäistä ohjaustilannetta. Näistä pidempiaikaisia asiakkaita oli 128, ja heistä 93 sai asunnon Katon avustuksella. Asiakasmäärässä on ollut kasvua 174 % vuoteen 2022 verrattuna. Asunnonsaajista perheellisiä tai yksinhuoltajia oli 51, täysin asunnottomana oli ollut 44 ja liian kalliissa asunnossa asuvia 11.

Kuva: Aapo Huhta

”On paljon ihmisiä, jotka hoitavat itsenäisesti asioitaan, mutta meille ohjautuvat ne, jotka ovat avun tarpeessa”, Katto-toiminnan päällikkö Päivi Al-Tameemi kertoo