Ajankohtaista

Visuaalisuus edellä

Uuden sukupolven asuntosijoittaja Suvi Kinnunen uskoo sosiaalisen median ja visuaalisuuden voimaan lyhytvuokrauksessa.

Teksti MARJO TIIRIKKA

Kuvitus SAMPO KORHONEN

Julkaistu lehdessä 2/2025

Olin alun perin innostunut flippaamisesta. Ostin remonttikuntoisen asunnon, remontoin sen ja aioin myydä voitolla. Kesken ensimmäisen sijoitusasunnon remonttia tajusin, ettei remontoiminen innosta minua yhtään, enkä oikeastaan edes halua myydä asuntoa. Niinpä päädyin kalustamaan ja lyhytvuokraamaan asuntoa.

Pikkuhiljaa nälkä kasvoi syödessä, asuntoja tuli lisää ja olen hyödyntänyt useita strategioita. Sijoitusstrategiani onkin elänyt vuosien mittaan, enkä itse asiassa usko yhteen strategiaan. Keskeistä on ymmärtää niitä ja valita sellainen, jossa pääsee hyödyntämään omia vahvuuksiaan sekä markkinatilannetta. Tällä hetkellä omistan kuusi asuntoa, joista viisi on sijoituksessa ja ensiasunnossamme asumme yhä. Tämän lisäksi minulla on yksi jälleenvuokrauskohde Katajanokalla.

Asuntojeni koot vaihtelevat: on yksiöitä, kaksioita ja yksi kolmio. Kolme pitkäaikaisvuokrauksessa olevaa asuntoa sijaitsevat kehittyvillä alueilla keskusta-alueiden ulkopuolella. Lyhytaikaisessa vuokrauksessa olevat asunnot ovat puolestaan keskeisillä sijainneilla. Viime syksynä ostin tilavan, hyväpohjaisen, juuri linjasaneeratun mutta muuten remonttikuntoisen asunnon Vantaan Hakunilasta. Vastike oli edullinen ja myyntihinta alhainen. Ajattelin, että tästä tulisi perhekoti, mutta siihen muuttivatkin kämppikset.

Olen asunut alueella nuoruuteni ja ymmärrän alueen mikrosijainteja. Lisäksi minua kiinnosti hajauttaa salkkua suurempaan asuntoon. Asunto on aivan tulevan Vantaan ratikan pysäkin vieressä, alueelle rakennettujen uudiskohteiden takana. Olin tutustunut ratikkahankkeeseen ja siihen, että alue tulee kehittymään ja kasvamaan pitkällä aikavälillä.

Hyödynnän vahvasti kaikessa lyhytvuokrauksessa digiympäristöä ja somea. Somessa toimii autenttisuus ja visuaalisuus, mutta taso on valtavan kova. Täytyy ymmärtää kanavien toimintalogiikkaa, osata valo- ja videokuvata sekä olla visuaalista silmää. Haluan, että visuaalinen tyylini on tunnistettava kautta linjan ja näen siihen paljon vaivaa.

Jaan sijoittajamatkaani avoimesti, eli tuotan sen ympäriltä monipuolista sisältöä. Myyn lisäksi asumisen brändeille kaupallisia kumppanuuksia, joiden avulla he tavoittavat relevanttia asumisesta, remontoinnista tai asuntosijoittamisesta kiinnostuneita kohderyhmiä. Saan näin tuloja työstäni sisällöntuottajana.

Olen tehnyt kaupallisia kumppanuuksia asuntojen remontoimiseen, asunnon vuokravälitykseen, muuttosiivoukseen, sisustamiseen ja kalustamiseen liittyen. Viimeisin suuri projektini on kokonainen oma yhteistyömallisto erään keittiötoimittajan kanssa. Vain taivas on rajana!

Suvi Kinnunen ja Suomen Vuokranantajat vastaavat tänä keväänä yhdessä kysymyksiin asuntosijoittamisesta ja sen aloittamisesta Mimmien Asuntoklubi Q&A -minicastissa.

Seuraa Suvia Instagramissa: suviliving

Suvi Kinnusen muistilista
1. Aloita viestimään ja dokumentoimaan sitä, mitä teet. Sitä kautta avautuu mahdollisuuksia, joita et ehkä vielä osaa edes kuvitella.

2. Panosta visuaalisuuteen. Maailma on täynnä tylsiä valkoisia bokseja. Vuokralaiset haluavat ennen kaikkea upeita koteja, eivätkä hajuttomia ja mauttomia luukkuja

3. Ajattele isommin ja luovemmin. Asunnoilla voi tehdä rahaa monella tapaa – perinteinen vuokratuotto on vain yksi niistä.