Tiivis taistelupari tuo vuokranantajien äänen esiin

Suomen Vuokranantajien vaikuttamistiimi vahvistui keväällä kaksikolla, jolla on varsin yhtenäinen näkemys siitä, miten vuokramarkkinatietoutta lisätään.

Teksti TUIJA HOLTTINEN

Kuvitus SAMPO KORHONEN

Julkaistu lehdessä 4/2020

Ekonomisti VTM Sakari Rokkanen ja yhteiskuntasuhdepäällikkö KTM Ville Valkonen ovat molemmat työskennelleet aikoinaan eduskunnassa talouspolitiikan asiantuntijoina. Nyt tiet kohtasivat järjestötyössä. ”Olen innostunein mielin mukana vaikuttajatiimissä, onhan Suomen Vuokranantajat alun perinkin perustettu nimenomaan vaikuttamaan. Jäsenmäärämme kasvaa jatkuvasti. Siksi haluamme entistä enemmän keskittyä siihen, että jäsenemme ja sidosryhmämme saavat mahdollisimman kattavaa ja parasta tietoa Suomen asuntomarkkinoista”, Ville Valkonen kertoo.

Hän on itse ollut Suomen Vuokranantajien jäsen yli kaksi vuotta ja erittäin tyytyväinen toimintaan. ”Harrastan pitkäaikaista asuntosijoittamista ja säästämistä, mutta varsinainen intohimoni on yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Tässä pystyn siis yhdistämään sekä harrastuksen, intohimon ja työnteon – mikäpä sen mukavampaa!” Hänen mukaansa vuokramarkkinoilla eletään kiinnostavaa aikaa. ”Ilmiö kiinnostaa yhteiskunnassa laajasti niin hyvässä kuin pahassa ja aiheuttaa paljon keskustelua. Juuri siinä meitä tarvitaan.”

Vuokramarkkinatietoutta kattavasti

Sakari Rokkanen kertoo hänkin vauhdikkaasta alusta uudessa työympäristössä: ”Paljon on ollut uutta, mutta ehdottoman mielenkiintoista. ”Suurin haaste on ollut ottaa haltuun laajan vuokramarkkinakatsauksen tekeminen. ”Koko Suomen vuokramarkkinoita ei voida tiivistää yhteen nippuun, sillä jokaisessa kaupungissa on omanlaisensa vuokramarkkinat. Nyt perustiedot monesta kaupungista ovat hallinnassa – kiitos loistavien aluepäälliköidemme. Sitä kautta pystymme palvelemaan taas paljon paremmin sekä jäseniä että mediaa.”

Molemmat vaikuttajakonkarit näkevät Suomen Vuokranantajien merkityksen pelkkää vuokranantajien edustamista suurempana yhteiskunnallisena vastuuna.”Asuminen on kaikille yksi elämän tärkeimpiä asioita. Koti on ihmiselle tärkeä paikka ja toimivan arjen edellytys”, Rokkanen tiivistää.

Ville Valkonen haluaa muistuttaa, että vuokranantajat tarjoavat ihmisille koteja. Vaikka taustalla on toki yksittäisten asuntosijoittajien halu säästää eläkepäiviä varten tai kartuttaa taloudellista turvaa tulevaisuuteen, iso merkitys on kuitenkin sillä, että ihmiset saavat koteja. ”Kasvukeskuksiin rakennetaan paljon, mikä on saanut vuokranantajat liikkeelle. Ihmisten liikkumistarpeiden, työllisyyden ja talouden kasvun kannalta sillä on suuri merkitys, että koteja on tarjolla siellä, missä niitä tarvitaan.”

Ilman hyviä vuokralaisia ei ole vuokranantajia – ja päinvastoin

Rokkanen harmittelee, että välillä Suomessa asuntopoliittinen keskustelu tuntuu jääneen suunnitelmatalouden aikakauteen. Hän haluaakin herätellä ihmisiä rohkeammin uudenlaisiin ajatus- ja toimintamalleihin. ”Jos havaitaan joku asuntopoliittinen ongelma, ratkaisu ei aina ole automaattisesti se, että valtion pitäisi tehdä jotain. Entä, jos ongelma onkin se, ettei toimiville asuntomarkkinoille ole annettu riittävästi tilaa?” Rokkanen haluaa omassa vaikuttajatehtävässään lisätä ymmärrystä siitä, että toimiva asuntomarkkina on kaikkien etu. ”Tarvitaan vuokralaisia ja vuokranantajia, fiksut pelisäännöt rahoitukseen sekä sallivaa kaavoitusta. Asuntomarkkinoiden tulee saada toimia ja kehittyä.”

Ville Valkonen lisää tavoitteisiin sekä vuokranantajien että vuokralaisen edut. ”Haluamme, että vuokranantaminen olisi entistä turvallisempaa, palkitsevampaa ja helpompaa kummallekin osapuolelle.” Hän tiivistää, että vuokralainen on asiakas ja vuokranantaja on koti-nimisen palvelun tarjoaja. ”Ulkoisille sidosryhmille tavoitteenamme on olla palveleva asiantuntija ja tuoda lisää tietoa sekä näkemystä Suomen kannalta parhaaseen mahdolliseen päätöksentekoon.”

Ville Valkonen ja Sakari Rokkanen

Vaikuttamistiimin tavoitteet:

  • Kehittää ja jakaa ajantasaista vuokratietoutta vuokramarkkinoista.
  • Osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun entistä rohkeammin.
  • Tuoda päättäjille tuoretta tutkittua tietoa alan markkinatilanteesta.