Paperiset osakekirjat jäävät historiaan

Taloyhtiöt siirtyvät sähköiseen huoneistotietojärjestelmään vuoden 2023 loppuun mennessä.

Osakehuoneistojen paperiset osakekirjat poistuvat vaiheittain ja tilalle tulevat sähköiset omistajamerkinnät, jotka rekisteröidään valtakunnalliseen huoneistotietojärjestelmään. Osakkeenomistajan kannattaakin seuraavassa taloyhtiökokouksessa tarkistaa, miten järjestelmään liittymistä on edistetty omassa taloyhtiössä. Kun omistajamerkintä on sähköisessä rekisterissä, osakkeen omistajan ei tarvitse huolehtia osakekirjan säilyttämisestä Myös asuntokauppa helpottuu, sillä osakekirjoja ei enää toimiteta kaupantekotilaisuuteen. Uusi järjestelmä edistää tiedonsaantia sekä asuntokaupan ja koko alan sähköisten palveluiden kehittämistä. Rekisteri helpottaa myös taloyhtiön hallinnointia. ”Osakkeenomistajan vaihtuessa taloyhtiöiden ei enää tarvitse huolehtia osakeluetteloiden ylläpidosta, selvittää omistajanvaihdoksia tai valvoa esimerkiksi varainsiirtoveron maksua, vaan ne saavat osakeluettelot ja osakkaiden yhteystiedot Maanmittauslaitokselta”, tarkentaa tietopalveluasiantuntija Armi Hantula Maanmittauslaitokselta.

Näin sähköiseen järjestelmään siirrytään

Vanhat, ennen vuotta 2019 perustetut yhtiöt etenevät sähköiseen rekisteriin kahdessa vaiheessa: Ensin osakeluettelon ylläpito siirretään Maanmittauslaitokselle, minkä jälkeen taloyhtiö kuuluu uuteen sähköiseen huoneistotietojärjestelmään. Taloyhtiö ilmoittaa osakkaille, kun osakeluettelo on siirretty järjestelmään. Tämän jälkeen osakehuoneiston omistajan tehtävänä on hakea omistuksensa rekisteröintiä Maanmittauslaitokselta kymmenen vuoden kuluessa siitä, kun osakeluettelo on siirretty sähköiseen järjestelmään. Sen sijaan kun osakehuoneisto vaihtaa omistajaa ensimmäisen kerran osakeluettelon siirron jälkeen esimerkiksi kaupassa, uuden omistajan on haettava omistuksen rekisteröintiä kahden kuukauden kuluessa kauppakirjan allekirjoittamisesta tai tietyissä tapauksissa omistusoikeuden siirtymisestä.

Tarkkana asuntokaupoilla

Osakehuoneistoa ostaessa on syytä tarkistaa, kuuluuko taloyhtiö jo uuteen huoneistotietojärjestelmään ja perustuuko osakkeiden omistusoikeus paperisen osakekirjan hallintaan vai sähköiseen omistajamerkintään. Tämä käy ilmi esimerkiksi isännöitsijäntodistuksesta. Jos yhtiö ei vielä ole siirtänyt osakeluetteloaan huoneistotietojärjestelmään ja osakekirja on paperisena, kaupat tehdään niin sanotusti vanhaan tapaan: osakekirjaan tehdään siirtomerkintä ja taloyhtiö merkitsee uuden omistajan osakeluetteloon. ”Jos sen sijaan taloyhtiö kuuluu jo sähköiseen huoneistotietojärjestelmään, on tarkistettava, onko huoneistolla vielä jäljellä paperinen osakekirja. Jos se on olemassa, ostajan pitää toimittaa se kaupanteon jälkeen Maanmittauslaitokselle mitätöitäväksi omistuksen rekisteröinnin yhteydessä.” Mikäli omistajamerkintä on jo sähköisenä, uuden omistajan omistuksen rekisteröinti edellyttää myyjän suostumusta. ”Jos osakekirja on luovutettu lainan vakuudeksi, pankki voi toimia asiamiehenä omistuksen rekisteröinnin hakemisessa. On tärkeää huomioida, että paperista osakekirjaa ei saa tuhota itse. Omistaja tai asiamiehenä toimiva pankki toimittaa paperisen osakekirjan Maanmittauslaitokselle mitätöitäväksi samalla, kun hakee omistuksen rekisteröintiä”, Armi Hantula vinkkaa.

Maanmittauslaitos on mukana Vuokranantaja 2021
-tapahtumassa 20.11.2021 Helsingin Messukeskuksessa. Tule käymään osastollamme!