Sähköisten palveluiden uudistukset ovat osa Suomen Vuokranantajien vuoteen 2030 kurottavaa digivisiota, jota yhdistys työsti viime vuonna. ”Digitalisaatio muokkaa yhteiskuntaa kiihtyvällä vauhdilla ja vaikuttaa vuokramarkkinoihin. Yhdistys vastaa tähän haasteeseen tarjoamalla jäsenistölleen entistä parempia ja laadukkaampia sisältöjä ja digitaalisia palveluja vuokraamisen ja asuntosijoittamisen tueksi”, viestintäjohtaja Liina Länsiluoto toteaa.
Uudistukset näkyvät sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä erityisesti tämän ja ensi vuoden aikana, kun nettisivujen ulkoasuja ruvetaan raikastamaan ja tietojen löydettävyyttä helpottamaan. ”Hyvin toimivat nettisivut ovat jäsentemme tiedonlähde, apu ja turva. Olemme saaneet toiveita erityisesti tietojen löydettävyyden parantamisesta.
Uudistamme sekä etusivua että kirjautumisen takana olevia jäsensivuja. Muutokset näkyvät jo tammikuussa”, Länsiluoto kertoo. Yhdistyksen tavoitteena on nostaa uudistuksilla jäsenmedia tasoltaan osaksi asuntosijoittamisen ja vuokra-asumisen valtakunnallista ajankohtaismediaa.
Jäsenten tarpeet vaihtelevat paljon
Viime vuonna Suomen Vuokranantajat selvitti eri viestintäkanavien roolia, ja mitä tietoa missäkin kanavassa tuotetaan. ”Toteutimme laajan jäsenkyselyn, johon saimme lähes tuhat vastausta. Lisäksi teimme toistakymmentä syvähaastattelua. Haluamme palvella jäseniämme parhaalla mahdollisella tavalla myös 10 vuoden päästä”, Länsiluoto sanoo.
Hän muistuttaa, että vuokranantajat eivät ole yhtenäinen joukko, päinvastoin. Yhdistyksen jäsenten valtaenemmistön muodostavat keski-ikäiset tai vanhemmat, joilla on 1-3 esimerkiksi eläkeiän turvaksi hankittua vuokra-asuntoa. Vanhemmat asunnonomistajat kokevat itsensä nimenomaan vuokranantajiksi ja haluavat yleensä kohdata vuokralaisensa edes jossain vaiheessa kasvokkain.
Vuokrasopimukset tehdään mieluusti kirjallisesti. Uusi, kasvava joukko on kuitenkin 30-40 vuotiaat sijoittajat, joiden suhtautuminen on hyvin tavoitteellista, ja jotka usein hakevat vuokra-asuntomarkkinoilta mahdollisuutta vaurastumiseen ja taloudelliseen riippumattomuuteen. Suuri osa tästä joukosta kaipaa markkinoiden seurantaan ja asunnon vuokraamiseen liittyviä palveluita 24/7 ja on kiinnostunut asioiden hoitamisesta sähköisesti. ”Kysely todisti, että nuoremmat suhtautuivat sähköisiin palveluihin myönteisemmin kuin vanhemmat. Osa jäsenistämme ei nähnyt niille juuri minkäänlaista tarvetta, toiset haluaisivat hoitaa kaikkeen vuokraukseen liittyvän sähköisesti.”
Muuttuvat markkinat, uudet palvelut
Länsiluoto kertoo Suomen Vuokranantajien pyrkivän digivisionsa mukaan kohtaamaan eri-ikäiset jäsenensä entistä paremmin juuri niissä medioissa, joita he käyttävät. Tarkoitus ei ole pyrkiä keskivertoon, vaan eri segmenttien parempaan palveluun. ”Digipalveluiden kysyntä ei vielä ole jäsenkunnassamme varsinaisesti räjähtänyt käsistä. Isojen vuokranantajien prosessit ovat silti jo nyt pitkälti digitalisoituja ja eurooppalaisessa vertailussakin varsin kehittyneitä. Asunnon voi vuokrata näkemättä sitä ennalta”, Länsiluoto pohtii.
Suurten vuokranantajien alustojen kehitys antaa viitteitä siitä, mihin alalla ollaan menossa. Toistaiseksi yksityinen vuokra-asuntomarkkina vielä odottaa samankaltaista loikkaa, johon airbnb:n yleistyminen siivitti majoitustoiminnan. ”Pienempien toimijoiden pitää pystyä pärjäämään suurten toimijoiden tarjonnassa erityisesti nyt, kun markkinat ovat mittavan asuntorakentamisen myötä kiristyneet, vuokratasot joillain alueilla laskeneet ja hyvän vuokralaisen löytyminen on pelkästään kaksi vuotta kestäneen koronaepidemian takia entistä vaikeampaa.”
Vuokrauksesta yhä ammattimaisempaa
Vuokrauksen sujuvuudella, vuokratason sopivuudella samoin kuin sillä, miten luotettavalta ja ammattimaiselta toiminta näyttää, on iso merkitys. ”Vuokralaiselle pitää luoda syy, miksi nähdä vaivaa, jos vuokraaminen yksityiseltä vaatii hieman useampia yhteydenottoja vuokrausvaiheessa kuin suuremmalta tekijältä.” Lähivuosina Suomen Vuokranantajien tavoitteena on tuottaa jäsenille kumppanuusverkostojen kautta myös vuokrien seurantaan, kulujen kirjaamiseen, veroilmoituksen tekemiseen ja muita asuntojen hallintaan liittyviä palveluja. ”Vaikka toistaiseksi suurimmalle osalle jäsenistöstämme nykyinen tarjontamme vielä riittää, niin vuokramarkkinat muuttuvat ja digitalisoituvat joka tapauksessa. Vastaamme tarpeeseen ennakkoon”, Länsiluoto visioi.
Lakineuvonta suosituin jäsenpalvelu
Yhdistys teki kesällä 2021 jäsenkyselyn viestintänsä ja digitaalisten palvelujensa kehittämisen pohjaksi. Kyselyyn tuli lähes tuhat vastausta. Ennen kaikkea jäsenet toivovat yhdistykseltä vahvaa roolia jäsenten etujen ajamisessa yhteiskunnallisessa keskustelussa. Varsinaisista jäsenpalveluista tärkeimmäksi koettiin lakineuvonta. Suurin osa yhteydenotoista tulee edelleen puhelimitse, ja myös puhelinpalvelu jatkaa entiseen tapaan.
Asuntomarkkinoihin liittyvän tiedon kerääminen ja jakaminen koettiin myös tärkeäksi. Kyselyyn vastanneiden mukaan tärkeimpiä yhteistyökumppanien etuja ovat alennus luottotietotarkistuksista sekä tarjotut sähköiset vuokrasopimuspohjat. Yhteistä kyselyyn vastanneille oli toive nettisivujen toiminnallisuuden parantamisesta. Vuokranantaja-printtilehti koettiin iästä riippumatta hyödylliseksi tiedonsaannin välineeksi, ja se ilmestyykin käynnistyvien uudistusten rinnalla entiseen tapaan neljästi vuodessa.