Ajankohtaista

Asemanvartijan talosta brändättiin paikallinen kuuluisuus

Uudiskohteita ja kokonaisia asuinalueita brändätään houkuttelemaan tietynlaisia asukkaita ja asuntosijoittajia, mutta myös vanhoja kohteita voi brändätä.

Teksti SUSANNA CYGNEL

Kuvitus MARIA SANN

Julkaistu lehdessä 1/2025

Mikkelissä brändättiin satavuotias rakennus niin menestyksekkäästi, että nykyään sen tuntevat alueella kaikki, ja ihmiset jonottavat päästäkseen asumaan sinne. ”Ostimme kokonaisen vanhan kerrostalon ja rakensimme taloyhtiölle brändistrategian”, sanoo vuokranantaja ja asuntosijoittaja Eemeli Heikkinen.

Satavuotias talo on punatiilinen rakennus, jonka seinällä kasvaa isoja villiviinejä. Talo kätkee sisäänsä 10 erikokoista asuntoa ja 2 liikehuoneistoa. ”Rakennuksen omisti aikanaan VR, ja sen toisella puolella on juna-asema. Niinpä taloyhtiön nimeksi muodostui As Oy Mikkelin Asemanvartija”, Heikkinen kertoo.

Satavuotiaan talon ajateltiin kiinnostavan boheemeja ihmisiä, jotka arvostavat vanhaa arkkitehtuuria, joten brändiä rakennettiin sen mukaan. Talon liiketiloihin toivottiin yrityksiä, jotka tukevat sen henkeä. ”Sellaisia yrityksiä ovat esimerkiksi second hand -designmyymälä, kiropraktikko-hieroja ja tatuointiliike”, Heikkinen listaa.

Asemanvartijan talolle hankittiin medianäkyvyyttä kertomalla sen tarinaa ja historiaa eri yhteyksissä, ja taloyhtiö pääsikin lehtien palstoille. Lehtiä kiinnosti myös talon satavuotisjuhlat, joista lopulta muodostui kunnon kylätapahtuma: paikalle saapui 1 500 kävijää nauttimaan monipuolisesta ohjelmasta, kuten taidenäyttelystä ullakolla, pop up -ravintoloista, muotinäytöksestä ja myyntikojuista. ”Tapahtumasta poiki monia somepäivityksiä, joissa kehuttiin upeaa taloa. Näkyvyys sosiaalisessa mediassa onkin tärkeä osa brändäystä, sillä somen voima on valtava”, Heikkinen mainitsee.

Tapahtuman jälkeen moni ilmoitti haluavansa vuokrata tai ostaa asunnon taloyhtiöstä, kunhan asuntoja vapautuu. ”Nyt ihmiset tuntevat Asemanvartijan talon, mikä tekee siitä entistä halutumman. Kaikki näkyvyys lisää kysyntää, minkä ansiosta vuokratasoa voi tarpeen mukaan nostaa.”

Näin brändäät taloyhtiön

1. Pohdi, millaiset ihmiset voisivat kiinnostua taloyhtiöstä – valitse kohdeyleisösi ja luo kiinteistölle tarina tai konsepti, joka kiinnostaa juuri tätä väkeä.

2. Luo taloyhtiölle visuaalinen identiteetti, kuten tietynlainen värimaailma, oma logo ja graafinen ilme, joka tukee brändiä ja tekee siitä tunnistettavan. Käytä visuaalista ilmettä asukasviesteissä ja vuokrailmoituksissa.

3. Tarjoa laadukasta palvelua, elämyksiä ja erilaisia mahdollisuuksia käyttää taloyhtiön tiloja. Tuo taloyhtiöön brändiä tukevia palveluita, jos se tuntuu luontevalta. Brändiä tukevaa yhteisöllisyyttä syntyy myös tapahtumien avulla.

4. Viesti ja markkinoi taloyhtiöstä niin, että se tukee brändiä. Kasvata taloyhtiön tunnettuutta ja houkuttelevuutta verkkosivuilla sekä muissa medioissa. Tarjoa taloyhtiön tarinaa lehtiin ja paikallisradioon ja toista sitä sosiaalisessa mediassa.

5. Jos taloyhtiössä on jotain erityistä, kuten uniikki sijainti tai omalainen arkkitehtuurinsa, hyödynnä sitä brändissä. Voit ammentaa taloyhtiön nimen alueen tai talon historiasta tai muista ominaisuuksista.

6. Yhteistyökumppanuudet voivat tukea brändiä ja lisätä sen arvoa. Valitse taloyhtiön mahdollisiin liiketiloihin sopivat toimijat ja kumppaneiksi yhteisiä arvoja jakavat huoltoyhtiö ja isännöitsijä.

7. Muista, että brändi perustuu tosiasioihin, eikä se voi luvata asioita, joita ei ole olemassa. Voit aina myös kehittää taloyhtiötä vastaamaan brändiä, jonka haluat luoda.

Vinkit antoi Eemeli Heikkinen.