
Jokaisen asuntoaan lyhytaikaisesti vuokraavaan on tärkeää tunnistaa oma vastuunsa ja toimia siten, ettei toiminnasta aiheudu häiriöitä muille.
Keskustelu lyhytaikaisesta vuokrauksesta on kuumentanut tunteita eri puolilla Suomea, erityisesti Rovaniemellä. Viime viikolla Ylen MOT-ohjelma käsitteli asiaa otsikolla ”Onko tämä hotelli vai kerrostalo?” Ohjelmassa nostettiin esiin lyhytaikaiseen vuokraukseen liittyvä lainsäädännön epäselvyys, mutta myös vakituisia asukkaita piinaavat häiriöt ja muut lieveilmiöt.
Tällä hetkellä lainsäädäntö tunnistaa huonosti asunnossa tapahtuvan kestoltaan lyhytaikaisen vuokrauksen, ja myös kaupunkien suhtautuminen toimintaan vaihtelee. Parannusta on tältä osin luvassa. Petteri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu tavoitteeksi selkeyttää asuntojen vuokrausta ja majoitusliiketoimintaa koskeva lainsäädäntö vastamaan nykypäivän tarpeita ja käytäntöjä. Lisäksi hallitusohjelman mukaan tarkoituksena on varmistaa lyhytaikaisen vuokrauksen edellytykset, mutta mahdollistaa samalla nykyistä parempi puuttuminen havaittuihin ongelmiin.
Vaikka uutta lainsäädäntöä vasta valmistellaan, on jokaisen asuntoaan lyhytaikaisesti vuokraavan tärkeää tunnistaa oma vastuunsa ja toimia siten, ettei toiminnasta aiheudu häiriöitä muille. Tässä muutama vinkki asuntoaan lyhytaikaisesti vuokraavalle:
Kunnioita muiden asukkaiden asumisrauhaa
Taloyhtiö on ensisijaisesti siellä asuvien ihmisten koti, ja kaikkien asukkaiden asumisrauhaa on kunnioitettava. Vaikka lyhytaikaisten vuokralaisten aiheuttamat häiriöt ovat suhteellisen harvinaisia, on jokainen häiriö liikaa.
On kaikkien etu, että myös lyhytaikaiset asukkaat tuntevat talon tavat eivätkä aiheuta häiriöitä. Asunnossa yöpyville vieraille tulee kertoa talon järjestyssäännöt ja ohjeistaa huomioimaan naapurit ja heidän kotirauhansa.
Mikäli häiriöitä aiheutuu, tulee vuokranantajan reagoida niihin nopeasti. Omat yhteystietonsa voi esimerkiksi antaa naapureille ja kertoa olevansa tavoitettavissa, mikäli vuokrauksesta aiheutuu minkäänlaista häiriötä.
Ohjeista vieraita taloyhtiön toimintatavoista
Lyhytaikaisia vuokralaisia on tärkeää ohjeistaa siitä, miten suomalaisessa taloyhtiössä toimitaan. Ohjeet kannattaa laatia usealla kielellä ja koota ne näkyvillä olevaan paikkaan. Samalla asunnossa yöpyville vieraille on hyvä antaa omat yhteystietonsa ja korostaa, etteivät naapurit toimi turisti-infona.
Vieraiden on tärkeää tietää, mitä tiloja heillä on taloyhtiössä oikeus käyttää. Ovatko esimerkiksi pesutupa tai saunatilat käytössä ja millaisilla ehdoilla ja mihin auton voi pysäköidä.
Jätteiden oikea lajittelu on aiheuttanut pulmia monessa taloyhtiössä. Vastuullinen vuokranantaja neuvoo vieraille jätekatoksen sijainnin ja ohjeistaa oikeasta lajittelusta tarvittaessa vaikka kuvien avulla.
Tunnista asunnossa majoittuvat vieraat
Ammattimaisessa majoitustoiminnassa majoittujat on tunnistettava ja heistä on pidettävä rekisteriä. Ulkomaisista vieraista on lisäksi toimitettava tiedot poliisille. Vaikka oma toiminta olisikin vain satunnaista, on asunnossa yöpyvä vieras silti hyvä tunnistaa. Se auttaa selvittämään mahdollisia vahinkotilanteita jälkikäteen ja omalta osaltaan myös ehkäisee häiriöitä. Ainakin osa netissä toimivista majoitusalustoista tarjoaa mahdollisuuden edellyttää vieraalta tunnistautumista.
Huolehdi avainturvallisuudesta
Avainturvallisuus on ensiarvoisen tärkeää niin lyhyt- kuin pitkäaikaisessakin vuokrauksessa. Kaikkein suositeltavinta on luovuttaa asunnon avain vieraalle kasvotusten, jolloin samalla pystyy varmistumaan hänen henkilöllisyydestään sekä ohjeistamaan asuntoon liittyvistä asioista ja esimerkiksi laitteiden käytöstä. Mikäli käytössä on sähkölukko, turvallisesta sisäänpääsystä pystyy useimmiten varmistumaan sen avulla.
Jos avaimen luovuttaminen kasvotusten ei ole mahdollista, on hyvä kiinnittää huomiota turvalliseen tapaan luovuttaa avaimet tai muutoin huolehtia vieraan sisäänpääsystä. Asunnon ulko-oveen tai muualle taloyhtiön rakennukseen tai julkisivuun kiinnitettävä avainkotelo vaatii aina luvan taloyhtiöltä.
Muista palo- ja pelastusturvallisuus
Lyhytaikaisen vuokrauksen turvallisuudesta on puhuttu paljon. Vaikka suomalaiset asuintalot ovat turvallisia ja onnettomuudet onneksi harvinaisia, vieraat tulee ohjeistaa toimimaan myös mahdollisessa tulipalossa tai muussa onnettomuustilanteessa.
Jo asunnon sisustuksessa on tärkeää kiinnittää huomiota paloturvallisiin materiaaleihin. Asunnosta tulee löytyä käyttöohjeet sähkölaitteille ja tulisijoille. Lisäksi tiedot hätänumerosta ja asunnon poistumisteistä onnettomuustilanteessa on hyvä olla näkyvällä paikalla. Vuokranantajan tulee huolehtia myös siitä, että asunnossa on alkusammutusvälineet ja riittävä määrä toimintakuntoisia palovaroittimia.
Vakuuta omaisuutesi
Lyhytaikaista vuokrausta harjoittavan on hyvä huolehtia myös omaisuutensa vakuuttamisesta. Jos vieraita majoittaa omassa kodissaan, kannattaa varmistaa oman kotivakuutuksen kattavuus tällaisissa tilanteissa. Erilliset vuokranantajan vakuutukset kattavat vaihtelevasti lyhytaikaisen vuokraustoiminnan. Tämä saattaa kuitenkin vaatia erillistä maksua, ja vieraiden tahallaan aiheuttamat vahingot on rajattu korvauspiirin ulkopuolelle. Oman vuokraustoiminnan laatuun ja kestoon kannattaakin kiinnittää huomiota vuokranantajan vakuutusta valittaessa.
Blogi on alun perin julkaistu viisasraha.fi-sivustolla 20.2.2025.
