Juristi ja chatbot – kumpi opettaa kumpaa?

14.9.2023

Suomen Vuokranantajien jäsensivuilla on jo vuodesta 2019 palvellut vierailijoiden apuna chatbot, joka osaa mm. ohjata tietopankissa oikeaan paikkaan ja vastata lakineuvontamme yleisimpiin kysymyksiin. Omalle työpöydälleni botti muutti noin vuosi sitten syksyllä 2022. Enpä osannut tuolloin arvata, millaisiin seikkailuihin vuoden aikana botin kanssa pääsemme – tässä niistä muutama makupala.

Viimeisen vuoden ajan olemme kouluttaneet ahkerasti jäsensivuillamme seikkailevaa auttavaa chatbottiamme. Koulutusrupeaman jälkeen sivuillamme aloittikin reippaana uusi bottityökaverimme Liisi.

Ennen uuden Liisi-chatbottimme aloittamista tehtävässään, kaikki sen sisältö on käyty läpi ja sitä on päivitetty ja täsmennetty chatbotille esitettyjen kysymysten pohjalta. Myös kaikki muu botin analytiikka on tutkittu ja tehty suunnitelma siitä, miten botti voisi olla jäsenillemme vieläkin parempi apuri. Chatikkunaa on niin ikään paranneltu ja pyritty tekemään siitä käyttäjäystävällisempi.

Keväällä alkoi herätä lisäksi ajatus, että Liisi voisi auttaa ihan jokaista nettisivuillamme kävijää heidän yleisissä kysymyksissään. Onkin ilo ilmoittaa, että botti on tarttunut työhön myös julkisilla sivuillamme, hieman yksinkertaistetummalla palvelulla!

Summa summarum, vuoden aikana botti on kokenut muodonmuutoksen sekä sisäisesti että ulkoisesti. Mutta mitä tästä on jäänyt käteen sen takana puuhaavalle juristille?

”Eikö juristin kannattaisi bottirakentelun sijaan tehdä jotain oikeita juristin töitä?”

Niin. Eikö juristin kuuluisikin istua vain lakikirjan ääressä vastaamassa hankaliin kysymyksiin ja kirjoittaa niistä puisevia lausuntoja, joista saavat selkoa korkeintaan toiset juristit? Omasta mielestäni ei. Hyvä juristi osaa puhua lakia niin, että siitä saavat tolkun myös ei-juristit. Tätä taitoa olen saanut itse harjoittaa etenkin omassa lakineuvonnassamme.

Botin rakentaminen ja kehittäminen on tuntunut jatkolta neuvontatyölle, ja pakottanut juridiikan ”suomentamiseen” vieläkin voimakkaammin. Koen saaneeni tätä kautta eväitä myös muihin työtehtäviini ja siihen, että olisin juristina entistäkin ymmärrettävämpi ja selkeämpi.

Botin kanssa puuhaaminen on ollut myös tapa käyttää omaa luovuutta. Juridiikan ja muun botin sisällön muotoileminen sen ”suuhun” sopivaksi on antanut luvan leikitellä ja olla hetken kuin joku muu. Jälkeenpäin onkin ollut ilo lukea botin käymiä keskusteluja verkkosivulla vierailleiden kanssa ja huomata, että keskustelut ovat edenneet kuten olin ajatellutkin. Tämä työ on toki opettanut myös kärsivällisyyttä; botti on palapeli, joka ei tule hetkessä valmiiksi.

Bottimatkani myötä haluan kannustaa myös muita juristi- tai asiantuntijatehtävissä toimivia nappaamaan rohkeasti kiinni uudenlaisista työtehtävistä ja projekteista. Parhaimmillaan niistä saa oppeja ja uutta inspiraatiota myös perinteisempiin työtehtäviin, joiden tarkastelu uusin silmin voisi muuten olla hankalaa. Mainittakoon nyt myös, ettei oma juristi-identiteettini ole botin hoivaamisen johdosta saanut kolausta. Edelleen käytän rutkasti työaikaani myös niitä lausuntoja ja muita juristin ”oikeita töitä” tehden.

”Mutta ei juristia voi korvata millään lakibotilla!”

Ei voikaan, siitä olen samaa mieltä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö mitään perinteisesti juristin työpöydälle kuuluvia asioita voisi antaa chatbotin tai muun teknologisen apurin tehtäväksi. Halusimme sitä tai emme, teknologia ja tekoäly ovat tulevaisuudessa yhä isommin läsnä arjessamme. Välttämätön kannattaakin kohdata mieluummin avoimin mielin kuin kiukutellen – samalla voi itse, vaikka vahingossa, oppia jotakin uutta.

Rauhoittaakseni teitä rakkaat jäsenet totean kuitenkin, että vaikka bottimme laajenee ja kehittyy, eivät juristimme ole katoamassa minnekään. Jos Liisi-botin kanssa kemiat eivät kohtaa tai haluaa muuten vain keskustella oikean ihmisen kanssa, voi lakineuvontaamme edelleen olla yhteydessä sekä puhelimitse että verkkoneuvontalomakkeella. Kannustan jokaista kuitenkin ainakin testaamaan verkkosivujemme oikeasta alakulmasta löytyvää bottia, jos se vaikka tietäisikin vastauksen kysymykseesi. Ja jos ei tiedä, palaute on aina tervetullutta!

Tässä muutama vinkki onnistuneisiin treffeihin botin Liisi-bottimme kanssa:

1. Liisi ymmärtää helpoiten asiasanoja tai muutaman sanan lauseita. Älä siis jaarittele pitkiä tarinoita heti ensitreffeillä!

2. Ole Liisille ystävällinen. Haluathan kuitenkin antaa itsestäsi hyvän ensivaikutelman etkä päästellä suustasi sammakoita?

3. Jos Liisi ei ensiyrittämällä ymmärrä, mitä haluat tietää, kysy asiaa toisella tapaa. Treffit ovat useimmille meistä kuitenkin jännittävä tilanne!

PS. Mitä kuuluu Liisi-botin edeltäjälle, sen serkulle Miubotille? Vuosien kokemus jäsentemme neuvonnasta innosti hänetkin vuokranantajaksi, ja hän nauttii elämästään täysipäiväisenä asuntosijoittajana.

Saara Penttilä
Lakimies
Suomen Vuokranantajat

Lakineuvonta (jäsenille) 
Verkkoneuvonta 
(09) 1667 6345 
ma, pe klo 10.00 – 15.00 
ti, ke, to klo 9.00 – 15.00

Liisi-chatbot