Mitä tehdä, kun vuokranantajan asuntoon tulee vesivahinko? Omasta kokemuksestaan bloggaa Suomen Vuokranantajien Vantaan aluepäällikkö Matti Koivumäki.
Helsingin keskustan liepeillä sijaitseva 35 neliön yksiöni oli vuokrattuna nuorelle parille. Eräänä toukokuisena lauantaiaamuna noin neljältä aamuyöllä pariskunta heräsi tippuvaan ääneen. Vettä tippui katosta televisiopöydälle. Siirrettyään television sivummalle pariskunta huomasi, että vettä tippui parista muustakin kohdasta. Samalla sammui kattovalo iskien sinistä kipinää sokeripalassa.
Niinpä vuokralaiseni juoksi yläkerran ovelle soittamaan ovikelloa, ja hakattuaan ovea nyrkeillä tarpeeksi kauan ilmestyi uninen nuori mies ovelle. Jo oven avauksessa tuli kynnyksen yli vettä rappuun. Taustalla oli se tavallinen tarina: pitkä ilta soittoruokalassa ja nukahtaminen suihkuun ei ollutkaan pelkkä urbaani legenda.
Siitä alkoivat hätätoimet. Ammattilaiset kutsuttiin hoitamaan hälytystyönä vesien imuroinnit sekä kartoittamaan ja kuvaamaan kaikki paikat. Samana aamupäivänä asunnossani tehdyt kosteusmittaukset osoittivat useassa kohdassa 120–140 prosentin kosteusarvoja.
Nuoripari joutui lähtemään ”evakkoon”, eivätkä he koskaan palanneet asuntooni. Yksiössäni revittiin tapettia ja rappauspintoja pois osasta kattoa ja seiniä ja ”kuivatuspuhkujat” pörräsivät asunnossani kolme kuukautta. Asuntoni oli remontissa kaikkiaan kesäkuun puolesta välistä marraskuun loppuun, ja uusi vuokralainen tuli vasta 1.1. seuraavana vuonna. Oma asuntoni saatiin kyllä kuivaksi jo syyskuussa, mutta yläkerta oli niin märkä, ettei alakertaani voitu pinnoittaa ja maalata ennen kuin yläkertakin oli riittävän kuiva.
Tästä alkoi työläs taistelu siitä, kuka maksaa. Yritin saada asunnon omistajaa maksamaan menetetyt vuokratuotot. Sain juristin kautta tylyn vastauksen: vuokralaisen töppäykset eivät kuulu omistajalle. Soitin Vuokranantajien juristille, joka vahvisti näin olevan. Myös vuokralaisen vakuutusyhtiö kieltäytyi korvaamasta, koska vahinko oli ”huolimattomuudella itse aiheutettu.” Just niin!
Päätin lähteä hakemaan saataviani eli noin 7000 euroa tuomioistuimen kautta. Halusin oppia ja tein itse huolella hakemuksen käräjäoikeuteen. Sain puhelimessa taas hyviä vinkkejä Vuokranantajien juristilta. Asia laitettiin vireille riidattomana velkomusasiana. Jäin odottamaan asian etenemistä.
Olin hiihtelemässä aurinkoisilla maaliskuun hangilla Ylläksen Äkäslompolossa, kun puhelimeni soi. Hämmästykseni oli melkoinen, kun puhelimessa oli koko härdellin aiheuttanut asuntoni ylikerran vuokralainen. Kaveri kohteliaasti pyysi anteeksi aiheuttamaansa hämminkiä ja kertoi haastemiehen tuoneen korvausvaatimukseni hänelle tiedoksi. Samalla hän kysyi, olisinko valmis vetämään haastehakemuksen pois käräjäoikeudesta, jos hän maksaa koko vaatimukseni. Hän halusi säilyttää luottotietonsa puhtaana. Kysyin, milloin hän maksaisi. ”Vaikka huomenna, sillä rahat ovat tilillä”, kuului vastaus.
Lupasin vetää korvausvaatimuksen pois, kunhan ensin näen, että rahat ovat tililläni. Samalla kerroin nuorelle kaverille arvostavani suuresti hänen soittoaan: ”Kaikille sattuu töppäyksiä, mutta on hienoa, että hoidat asiat kuntoon.” Rahat todella tulivat tililleni, enkä loppujen lopuksi menettänyt muuta kuin aikaa ja vaivaa.
Voin todellakin todeta, että kaikesta hämmingistä huolimatta minä selvisin sittenkin vesivahingosta ”kuivin jaloin” ja jatkan edelleenkin vuokranantajana yhtä kokemusta rikkaampana.
Suomen Vuokranantajien jäsenenä saat maksutonta juridista neuvontaa esimerkiksi huoneenvuokraukseen, asuntosijoittamiseen ja verotukseen liittyviin kysymyksiin. Käytössäsi on myös muun muassa laaja tietopankkimme, lomakekirjastomme ja paljon muuta. Lue lisää.
Matti Koivumäki
Vantaan aluepäällikkö
Suomen Vuokranantajat ry