Vuokraturvan hallituksen puheenjohtaja Timo Metsolan mukaan hyvän vuokralaisen saaminen vaatii muuttuneessa tilanteessa selvästi enemmän osaamista kuin aiemmin. Kun vuokra-asuntoja suorastaan jonotettiin, riitti että asunnon laittoi tarjolle. Nyt asetelma on kääntynyt, ja hyvistä vuokralaisista kilpaillaan.
Vuokra-asuntomarkkinat ovat nopeasti siirtyneet pitkään jatkuneesta asuntopulasta tilanteeseen, jossa hyvä asiakaspalvelu on yhtä oleellinen tekijä kuin missä tahansa muussakin kuluttajille suunnatussa palvelussa tai tuotteessa. Erilaiset strategiat markkinoida asuntoja erottuvatkin aiempaa selvemmin. ”Visuaalisesti laadukas ja informatiivinen markkinointi, henkilökohtainen palvelu sekä toimivat sähköiset kanavat kasvattavat merkitystään kiihtyvällä tahdilla”, Metsola sanoo.
Asunnon hyvä vuokrattavuus ei enää perustu pelkkiin asunnon ominaisuuksiin vaan myös siihen, miten asuntoa markkinoidaan ja kuinka vaivattomaksi sen vuokraaminen vuokralaiselle tehdään. Vuokralaiskandidaatit perehtyvät tarkemmin vain sellaisiin kohteisiin, joista syntyy heti kiinnostava ensivaikutelma. Asuntoilmoituksen täytyy erottua edukseen, sillä vastaavanlaisia asuntoja voi olla tarjolla yllin kyllin. ”Lisäksi asuntoa pitää päästä katsomaan nopeasti ja joustavasti, koska muuten valinta kohdistuu johonkin toiseen tarjolla olevaan vaihtoehtoon.” Nykyaikana vuokralaiset ovat myös tottuneet sujuvaan digiasiointiin, kuten esimerkiksi mahdollisuuteen allekirjoittaa vuokrasopimus sähköisesti.
Oma vai vuokrattu koti?
Omistusasunnon ostoa harkitsevat saattavat korkojen noustua pohtia millaiseen asumiseen heillä on varaa — onko oman asunnon ostaminen tässä kohtaa mahdollista vai olisiko sittenkin parempi asua vuokralla. Pääsisikö vuokraamalla kiinni tasokkaampaan asumiseen tai mieluisampaan sijaintiin? ”Epävarmoina aikoina vuokra-asuminen tyypillisesti lisää suosiotaan”, Metsola huomauttaa. ”Kaikki eivät uskalla sitoutua isoon lainaan, kun kuluttajien luottamus horjahtelee ja kustannukset ovat olleet kovassa nousussa”.
Metsola pitää vuokra-asuntojen nykyistä runsasta tarjontaa sinänsä hyvänä asiana. ”Koko yhteiskunta hyötyy siitä, että vuokra-asunnon saaminen ei ole pullonkaula työn tai opiskelupaikan perässä muuttamiselle. Katsomalla Ruotsin tilannetta tajuaa, kuinka suuri valtti se meille Suomessa nyt on.” ”Vuokralaisten toiveissa korostuvat erityisesti asunnon hyvä sijainti ja kunto. Jos markkinointi-ilmoitus on osattu laatia oikein, sellaiset asunnot erottuvat edukseen.”
Metsola muistuttaa kuitenkin myös palveluosaamisen ja -halun merkityksestä. ”Liikaa ei voi korostaa sitä, kuinka ratkaisevaa nyt on asunnonhakijoiden nopea, miellyttävä ja henkilökohtainen palvelu. Kun on mistä valita, hyvä hakija haluaa, että asunnonvaihto kokonaisuutena on mukava ja helppo kokemus.”
Vuokraaminen kannattaa yhä
Markkinatilanteen muututtua vuokraaminen nyt on hankalampaa kuin takavuosina. Moni sijoittaja turhautuu ja jopa harkitsee sijoitusasuntonsa myyntiä Metsolan mukaan Vuokraturva tarjoaa tällaisessakin tilanteessa vuokranantajille avun, jolla tehdään vuokranantajan elämä helpoksi ja samalla vastataan onnistuneesti nykyisten asunnonetsijöiden koviin odotuksiin. Vuokraturvan välityspalkkio on sama kuin aiemminkin, eli 1,24 kertaa kuukauden vuokra. ”Vuokranantaja saa tälle rahalle enemmän vastinetta kuin koskaan aiemmin ja voi itse keskittyä tyytyväisenä sijoitusasuntonsa omistamiseen ja vuokratulojen vastaanottamiseen.”
Timo Metsola
Vuokraturvan toimitusjohtaja
www.vuokraturva.fi
Asiakaspalvelu
010 2327 300